Predarea in Generatia Twitter





TEHNICI DE PREDARE INTERACTIVE ȘI GENERAȚIA TWITTER
M-am născut la sfârșitul secolului trecut. De când sunt profesor, am „păstorit” pe cicluri de patru ani generații diverse, de tranziție post comunista, generații MTV, Cartoon Network ( nedublat în limba romana...ce vremuri pentru profesorii de engleza...), Mirc, Facebook. Pot sa spun ca în ultimii douăzeci de ani de activat în sistem, am învățat din domeniul științelor cognitive o mulțime de lucruri despre modul în care oamenii învață . Un principiu central care a fost în general acceptat este ca tot ceea ce am învățat , am " construit " pentru noi înșine . Atunci când creierul nostru cauta informații, găsește conexiuni, interpretează și da sensuri unor  concepte/operații/aplicații, nicio forța exterioara nu va avea niciun efect. Acest lucru nu înseamnă neapărat ca efortul trebuie sa fie în  mod expres voluntar și conștient. Creierul nostru operează continuu pe mai multe niveluri, dintre care doar unele sunt direcționate conștient. Expunerea absolut geniala a unui profesor într-o prelegere poate duce la o învățare limitata dacă creierul elevilor nu procesează informația. Pe lângă aceasta, lipsa de interes, cunoștințele minimale anterioare, lipsa dorinței de a face eforturi mentale pot duce la un eșec.
Un lucru pe care trebuie sa îl realizam despre predarea interactiva este ca aceasta nu este ceva nou sau misterios . Dacă ești un profesor și ți se pun întrebări în clasa , dacă iți aloci timp pentru a verifica temele , sau controlezi un  grupul de discuții , atunci predai deja interactiv .  Dar , aproape toate cadrele didactice fac aceste lucruri, și atunci,  de ce se vorbește despre asta?
Fără a interacționa cu elevii, profesorul nu știe dacă ceea ce a încercat sa transmită a ajuns unde trebuie. Socrate a fost cel care a descoperit ca o întrebare buna face de o mie de ori mai mult decât un răspuns bun. Prin urmare, profesorul trebuie sa știe ce se afla în mintea elevilor, și sa ii conducă pe un drum logic spre cunoștințe/ informație, în timp ce elevii trebuie convinși ca traversând o anume cale vor obține acea informație de care au nevoie. Nu în ultimul rând, un bun profesor trebuie sa știe sa își motiveze elevii. Sa le zdruncine apatia și inactivitatea. Odată incitați, profesorul trebuie sa le valorifice impulsul creat de aceasta explozie inițială. Când profesorul le cere elevilor sa lucreze în grup sau pe perechi pentru a rezolva o problema, o face pentru a construi structuri de cunoștințe dar și pentru a-i motiva, iar anticiparea unui feedback este un factor motivator important.
Printre  metodele interactive de lucru cu elevii, și pe care le folosim frecvent: lucrul pe grupe, jocul de rol, sesiuni de brainstorming, sesiuni de dezbatere și prezentare argumente pro&contra, exista o sumedenie de altele, foarte „hot&trendy” care s-ar putea mula perfect pe tipologia adolescenților cu care interacționăm și pe care ii formam azi. As menționa: webminarii, regie de filme realizate de elevi pe teme mari gândite de profesori și subteme propuse de elevi, simulări de procese- din categoria MUN debate, care iată ca face ceva ani de când s-a „inventat” ( mijlocul secolului trecut, practic contemporan ca tip de proiect cu părintii elevilor noștri), activități de tip coaching, blogging, vblogging, vines, meme-uri ( care trebuie aduse in concordanta cu un mesaj), activități de tip teatru-forum, unde elevii aleg scenarii, intervin, discuta, descriu și analizează tipologii ale unor personaje literare, spre exemplu, etc. Elevii au tendința de a prefera metodele de e-learning care la rândul lor oferă softuri interesante de evaluare sumativa sau formativa. De ce, deci aceasta nevoie acuta de modificare și updatare a stilului nostru e predare? Pentru ca generația pe care vrem sa o formam se dezvolta, și își dezvolta, sub ochii noștri abilități pe care într-o zi vom ajunge sa nu le mai înțelegem, sprijinim, dar pe care ei, intuitiv le percep ca fundamentale în supraviețuirea în lumea de maine. Funcționarea pe unde scurte, detectarea rapida a caii directe spre telul propus, sunt câteva calități care creionează o generație superba, dinamica, motivata și motivanta, într-un cuvânt...irezistibilă. Recomand cu căldură cartea lui Spenser Johnson- „Cine mi-a furat cașcavalul?” ( exista chiar un film animat după ideile din carte), care prezintă cu un umor debordant o problema complexa și modalități de reacție la ea.
Fără a milita pentru eradicări ale lecțiilor clasice, bazate pe prelegeri, oferire de informații, susțin necesitatea integrării tehnologiei moderne în procesele de predare și învățare, cu condiția ca acest lucru sa aibă la baza o identificare riguroasa a nevoilor elevilor, a tipului de informație pe care ei o pot găsi pe google, etc. Cred ca marea provocare va fi să putem face față acelei atitudini care transmite următorul mesaj: „ești plătit sa fii profesor, spune-mi ce trebuie sa știu”. Cu toții, noi, tinerii, învățăm din experiențe, care ne ancorează emoțional, care ne oferă posibilitatea de introspecție, analiză, acumulare și care duce, inevitabil la aplicare și învățare, dar si la dezvoltarea si amânarea uciderii latente a ceea ce avem noi, oamenii mai de preț: creativitatea.
Zilele trecute am fost supusa ( absolut voluntar) unui test rapid: cât de bine cunosc tinerii și le cunosc limbajul. Am fost rugata sa definesc cinci concepte: turfin, slacklining, dead-drop, planking si omber. Când am recunoscut doar 3 din 5, m-am panicat. Da, s-ar putea sa nu fiu destul de vigilentă și sa constat într-o buna zi, că cineva a mutat cașcavalul.

BIBLIOGRAFIE:

D. U. Silverthorn, Predarea si invatarea interactiva, 2006

Spencer Johnson, Cine mi-a luat cascavalul? , 2006, (filmul animat online: https://www.youtube.com/watch?v=16hxCB1Dvd4)

 

 


  



Comentarii